MENU

NAJčITANEJSIE

1 Recepty

Bez múky a cukru! Zdravý banánový chlieb len z piatich ingrediencií

2 Móda | Sex & vztahy

11 dôkazov, že sa do vás zamiloval a myslí to vážne

3 Sex & vztahy

Prvý sex a strata panenstva: Kedy je ten správny čas?

4 Recepty

Zdravé lievance zo špaldovej múky

Toto sú najčastejšie mýty o saunovaní. Verili ste im aj vy?

Toto sú najčastejšie mýty o saunovaní. Verili ste im aj vy?
Foto: pixabay.com

Zaujímavosti Zdravie

Zoznámte sa s tými najčastejšími omylmi, ktoré kolujú medzi ľuďmi, čo sa saunovania týka. Niektoré sú v nás tak hlboko zakorenené, že ich len ťažko budeme vyháňať z našich hláv. Ale za prečítanie určite stoja.

Čím dlhšie, tým lepšie

Ak to spriemerujeme, teplota v saune je okolo 90 stupňov. Ak sa v takomto prostredí vyskytujete krátkodobo, a potom telo nárazovo schladíte, bude to mať žiadaný pozitívny vplyv na vaše zdravie, posilníte si imunitu… Ale ak to preženiete, môže sa váš organizmus prehriať, dehydrovať alebo vám začne srdce búchať ako zvon. Takže omyl, dlhšie nie je lepšie. Všetko s mierou. Ak ste zdravý, stačí, ak v saune vydržíte okolo 15 minút, schladíte sa, a potom tento cyklus zopakujete ešte raz či dvakrát. To úplne stačí. Pamätajte, nie je hanba odísť zo sauny skôr.

Foto: pixabay.com
Foto: pixabay.com

Deti nie sú vítané!

Nie je to pravda. Už aj u nás deti začínajú chodiť do sáun, tak ako to majú zaužívané napríklad v škandinávskych krajinách. Ale pozor, treba dodržiavať isté pravidlá. Deti môžu začať navštevovať saunu zhruba od 3 rokov v sprievode rodičov. „Využívajú sa väčšinou špeciálne detské sauny, v ktorých je teplota znížená na približne 65 °C, je ale možné využiť aj klasickú saunu pre dospelých. V tej by dieťa malo sedieť na najnižších poschodiach, kde je teplota nižšia. Pobyt dieťaťa by sa mal pohybovať v rozmedzí 3 až 8 minút. Ochladzovanie po saune by potom malo prebiehať vlažnou vodou,“ hovorí Petr Pavlacký, riaditeľ akvaparku Aqualand Moravia.

Plavky nie sú problém

Máte pocit, že plavky v saune sú v poriadku? Omyl. Na tele sa totiž pôsobením tepla kondenzuje voda a pot, ktorý obsahuje toxické látky, ktoré cez látku nemajú kam unikať. Vzniká tu aj vlhkosť, v ktorej sa ľahšie množia baktérie. Ak si na sebe necháte plavky, môže sa okrem toho povrch vašej kože nepríjemne podráždiť. A ktovie, aké chemické látky plavky obsahujú. Nikdy totiž neviete, z čoho všetkého sú vyrobené.

Srdce dostane viac zabrať? 

V saune sa cievy rozťahujú a rozosielajú po celom tele väčšie množstvo krvi. Tým sa posilňujú, získavajú väčšiu elasticitu a zaisťujú správne fungovanie krvného obehu. Vďaka tomu sa znižuje aj riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb. Rýchle pôsobenie intenzívneho tepla na srdce a cievy je tak zdraviu prospešné, pri pravidelnom opakovaní sa krvný tlak dokonca môže dostať do prirodzenej hladiny. Ak sa dodržujú stanovené pravidlá o odporúčanej dĺžke saunovania, je táto kúra pre zdravých jedincov bezpečná. Samozrejme, všetko je potrebné konzultovať s lekárom, ak máte nejaký problém so srdcom. Vždy si môžete vybrať takú saunu, ktorá vyhovuje vášmu zdravotnému stavu.

Do sauny je ideálne vyraziť hneď po športe

Neodporúča sa! Telo je po športovom výkone mierne dehydrované, krvný obeh pracuje na maximum. A sauna tieto prejavy znásobuje. Takže si radšej dajte pauzu cca 30 minút, napríklad v termálnom bazéniku, alebo si zaplávajte, doplňte tekutiny, a až potom šup do sauny.

Sauna vylieči chrípku, angínu, virózy

Saunovanie je vhodné ako prevencia, ale nie ako liečba. Extrémne teplo zhoršuje prejavy choroby. Ani v kombinácii s liekmi nie je pobyt v saune ideálny. Takže rozhodne sa radšej najprv vyliečte, a až potom uvažujte nad saunou.

Spotím sa a schudnem

Tých, čo veria tomuto mýtu, určite sklameme. V saune stratíte len cca 300 kalórií a vodu. Ale tú, hneď ako sa napijete, nasajú vaše bunky späť. Pravdou však je, že saunovanie zbavuje telo toxínov, ktoré sú príčinou usadzovania tuku v podkoží, a posilňuje metabolizmus, čo je dôležitým krokom v procese chudnutia. Dlhodobej fyzickej aktivite, ak chcete schudnúť, sa ale aj tak nevyhnete.

Alkohol a cigarety v saune sú OK

Omyl. Alkohol rozširuje cievy a dehydruje, čo je v kombinácii sa saunovaním nebezpečné. Teplo podporuje intenzitu opitosti. Podobne negatívne účinky má aj tabak, ktorý rozširuje cievy.

Komentáre

Top

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Informácie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close