MENU

NAJčITANEJSIE

1 Recepty

Bez múky a cukru! Zdravý banánový chlieb len z piatich ingrediencií

2 Móda | Sex & vztahy

11 dôkazov, že sa do vás zamiloval a myslí to vážne

3 Sex & vztahy

Prvý sex a strata panenstva: Kedy je ten správny čas?

4 Recepty

Zdravé lievance zo špaldovej múky

Láska je vo vzduchu a vonia po káve: Toto sú pozitíva obľúbeného moku

Láska je vo vzduchu a vonia po káve: Toto sú pozitíva obľúbeného moku

Recepty Zaujímavosti

Ristretto, espresso, macchiato, caffe latte či cappuccino? Každý ju má rád, každý trochu inak. Dodáva energiu telu aj mysli a k tomu ešte aj výborne chutí. Niekto si bez nej už ani nevie predstaviť pondelkové ráno a pre iného je to symbol pohody a oddychu. Pre čo všetko ďalšie ju máme radi?

  • Čarovné slovo kofeín. To je hlavný dôvod, prečo pijeme kávu. Povzbudzuje a stimuluje náš nervový systém, podporuje bdelosť, logiku, pozornosť, telesnú a aj duševnú aktivitu.
  • Káva nepodporuje priamo pamäť, ale účinne znižuje riziko vzniku Alzheimerovej choroby.
  • Už jedna šálka denne nás chráni až o polovicu pred vznikom Parkinsonovej choroby. (Vďaka adenozínu, ktorý sa v káve nachádza.)
  • Môžeme jej poďakovať aj za zmiernenie pochmúrnej nálady, znížení depresií a pokusov o samovraždu.
  • Káva obsahuje látky, ktoré napomáhajú stimulovať hrubé črevo vo vyššej aktivite. Tým sa vyrovnáva činnosť čreva a pravidelným čistením sa predchádza zhubnému ochoreniu.
  • Pravidelným pitím kávy sa predchádza aj vzniku cirhózy pečene.
  • Možno by ste to o nej nepovedali, no káva obsahuje látky, ktoré zabraňujú šíreniu baktérií v ústnej dutine, a tým zabraňuje vzniku zubného kazu. Podobné látky sa nachádzajú napríklad v čaji.
  • Okrem kofeínu obsahuje kávové zrno necelých dvesto iných zložiek (hlavne antioxidanty). Tie majú na naše telo všeobecne pozitívny vplyv.

Niektoré zdroje však varujú pred kávou, tá vraj môže na nás pôsobiť negatívne hlavne vtedy, ak ju pijeme vo veľkom množstve. Vhodné množstvo kávy pre človeka je individuálne vzhľadom na vek, pohlavie a celkovú stavbu tela. Ideál sa však pohybuje pri číslach 200-300 mg kofeínu, čo predstavuje približne dve až tri šálky kávy denne. Isté však je, že káva dehydruje, preto ku každej šálke odporúčame veľký pohár vody.

Byť či nebyť alebo s mliekom či bez mlieka?

Mlieko v káve mierne tlmí účinok kofeínu na sliznicu žalúdka. Preto by si ľudia s ochorením žalúdka mali pridať do kávy trochu mlieka. Pri takejto káve je výška antioxidačných látok stále rovnaká. Mlieko iba spomalí vstrebávanie látok do krvného obehu, a tým spomalí aj stimulačný účinok kávy. Z toho môže mať človek pocit, že káva s mliekom je slabšia, no nie je tomu tak. Uvoľňuje sa len pomalšie. Preto kávu s mliekom odporúčame hlavne ráno.

Foto: pixabay.com

Komentáre

Top

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Informácie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close