MENU

NAJčITANEJSIE

1 Recepty

Bez múky a cukru! Zdravý banánový chlieb len z piatich ingrediencií

2 Móda | Sex & vztahy

11 dôkazov, že sa do vás zamiloval a myslí to vážne

3 Sex & vztahy

Prvý sex a strata panenstva: Kedy je ten správny čas?

4 Recepty

Zdravé lievance zo špaldovej múky

Behanie pre nebežcov. Alebo ako na behanie s Kallie Larsen

Behanie pre nebežcov. Alebo ako na behanie s Kallie Larsen
Foto: unsplash

Zaujímavosti Zdravie

Nikdy som nebola bežcom. Ako som vyrastala, stále som obdivovala ľudí, ktorý ma nechali ďaleko za sebou, zatiaľ čo ja som sa trápila s ďalšími kilometrami na telesnej výchove.

Nedávno, keď som sedela prejedená na gauči, som sa rozhodla, že zabehnem pol maratón. Vo februári. Tento skvelý nápad som dostala v apríli, čo mi nechalo ďalších 10 (poriadne náročných) mesiacov na zlepšenie. Moja kondička vtedy bola asi taká, že som sa zadýchala po vybehnutí po schodoch a chcela som sa dopracovať k zabehnutiu 13 míľ. A to najlepšie ráno pred prácou.

Pred tým, ako som si išla prvý krát zabehať, cítila som sa celkom dobre, ale potom som si uvedomila, že som urobila veľmi veľmi veľkú chybu. Zmienila som sa, že som už vtedy bola zapísaná na preteky? Keď som si uvedomila, do čoho som sa dostala, zistila som, že mám dlhú cestu pred sebou.

Teraz už behám niečo viac ako 4 mesiace a počas tejto doby, si myslím, že som nadobudla isté vedomosti a informácie (tou ťažkou cestou), ktoré vám viem posunúť. Ak ste ešte nezačali behať a hľadáte info alebo niečo na nakopnutie, najlepšia rada, ktorú vám viem dať, je:

Nezačnite behať.

Vážne.

Počula som, že plávanie je celkom fajn. Alebo aj taký ten bowling.

Ale ak ste 100 % odhodlané, alebo ste sa zapísali na preteky, tu je niekoľko vecí, ktoré potrebujete vedieť.

1. Správne topánky

Je to o správnej obuvi. Možno to znie otravne ( a ja vám nepoviem, že to nie je) ale na svete je tisíc rôznych typov bežeckých topánok a každé majú svoje špecifické vlastnosti. Niektoré sú vhodné pre ľudí, ktorí majú rôzne typy chôdze, stavbu chodidiel či hmotnosti tela. Choďte do športového obchodu a nechajte personál, nech si urobí svoju prácu. Skončíte s párom topánok, ktoré zredukujú únavu vašich svalov, ochránia vás pred zraneniami a urobia beh o trošku viac znesiteľným.

2. Akceptujte, že sa budete cítiť otrasne (aspoň istú dobu)

Čím rýchlejšie to pochopíte, tým to bude pre vás ľahšie. Nie každé behanie je hneď magické a zábavné, ako to možno vyzerá v reklamách. Stále nie som v bode, kedy je to konštantne čarovné, ale počula som, že už už to má prísť. Niekedy sa vám beh vydarí a budete sa cítiť skvelo, inokedy nie. Ale ak sa vám to náhodou vydarí, potom už budete naveky naháňať tento pocit.

3. SPOMAĽTE!

Zamerajte sa  radšej na dĺžku času ako na konkrétnu vzdialenosť alebo rýchlosť. Bežte čo najpomalšie, tak aby to bolo pohodlné a ak sa vám rozbúši srdce, spomaľte ešte viac. Potrebujete sa vykráčať? Urobte to. Neexistuje nič také, ako že ste najpomalšia na svete. Tým, že spomalíte, ušetríte sa prípadných zranení.

4. Správne palivo je základ

Nenávidím banány. Strašne. Na svete nie je ovocie s viac nechutnejšou textúrou, ako je banán. Ale ak si neužívate pocit, kedy sú vaše lýtka ako v ohni, tak potom banány (ktoré obsahujú draslík) sa stanú vašimi najlepšími kamarátmi. Určite vám to už povedal každý, mamky, babky, doktori i učiteľky, pite veľa vody! A niekedy aj viac, ako uznáte za vhodné ( ale nepreháňajte zase, okej? Lebo sa viete upiť k smrti a to vodou, nie alkoholom). Je fajn si vypočítať, koľko vody by ste mali prijať, vzhľadom na vašu hmotnosť. Premeňte si vašu váhu z kíl na unce a to potom vydeľťe 100 . Potom dostanete koľko litrov by ste mali najmenej vypiť denne.

5. Som tučná/stará/mladá/zaneprázdnená/z formy

Povedzte si to. A potom znovu. A ešte raz. Je jedno akú výhovorku chcete použiť tentokrát, či už váš vek, hmotnosť, veľkosť či veľa povinností v práci, aj tak môžete ísť behať.

6. Zistite, čo vás motivuje

Naháňate nepolapiteľnú bežeckú high? Ja som tu na to, aby som vám povedala, že tak skoro

sa neukáže. Budete musieť samy prísť na to, čo vás motivuje a udrží vás v tréningu. A musí to

byť silnejšie, ako všetky tie výhovorky, ktoré sa vám hneď derú na jazyk. Verte mi, prešla

som si tým.

Som neskutočne súťaživá osoba, takže vedením si záznamov mojich behov a snažením s pora ziť môj vlastný čas, rýchlosť alebo vzdialenosť je vec, ktorá ma nakopne a dostane ma von. Prihlásením sa na 5 km alebo 10 km behy môže byť viac motivačnou a zábavnejšou cestou ako sa vypracovať. A keď o tom ešte poviete svojím kamarátkam, kolegyniam alebo rodine,  ž vám bude ťažšie sa z toho vyvliecť.

Poznám ľudí, ktorí si stiahnu audioknihy a dovolia si, že ich budú počúvať len vtedy, keď behajú. Ak chcú potom zistiť čo sa stane nabudúce, musia si obuť svoje bežecké topánky a vypadnúť z domu. Skúsila som tento spôsob a zistila som, že síce to predĺžilo moje tréningy, keďže som sa chcela dozvedieť, čo sa stane, ale lepšie sa mi behá s hudbou s dobrým rytmom. Takže priďte na to, čo vás motivuje a robte to.

7. Plánujte, plánujte, plánujte

Niekto rád používa appky, aby mal stále na očiach svoj progres a niekto nie. Medzi fajn aplikácie patrí napríklad Runtastic, Nike+ Run, adidas train & run, Endomondo a mnoho ďalších. Vďaka vaším nastaveniam, budete stále dostávať upozornenia, ktoré vás budú stále poháňať vpred.

8. Nedávajte si pauzu

Pokiaľ nie ste zranená, pretože víkend bez cvičenia môže byť obrovským krokom vzad. Budete sa potom cítiť nedobre a podráždene, želajúc si, aby ste nestrávili celý týždeň pitím a jedením. Aj to je fajn raz za čas, ale zase všetko s mierou.

Napríklad ja som si dala pauzu minulý týždeň. Vydávala som sa a niekde medzi pitím sangrie s  kamarátkami z rodného mesta, behaním hore dolu a povedaním mojich sľubov, mi v hlave preblesklo: „ VYDÁVAM SA A TO ZNAMENÁ, ŽE TERAZ NEMUSÍM BEHAŤ, HAHAHA“. Najväčšia chyba môjho života, pretože tento týždeň som pomalá, všetko ma bolí a hnevám sa na moje minulotýždenné ja.

Aj keď si zabeháte len 10 minút, vaše telo sa vám poďakuje!

Komentáre

Top

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Informácie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close