MENU

NAJčITANEJSIE

1 Recepty

Bez múky a cukru! Zdravý banánový chlieb len z piatich ingrediencií

2 Móda | Sex & vztahy

11 dôkazov, že sa do vás zamiloval a myslí to vážne

3 Sex & vztahy

Prvý sex a strata panenstva: Kedy je ten správny čas?

4 Recepty

Zdravé lievance zo špaldovej múky

Paradox chudnutia, ktorý funguje: Jedením tuku sa zbavíte tuku

Paradox chudnutia, ktorý funguje: Jedením tuku sa zbavíte tuku
Foto: pixabay.com

Zaujímavosti Zdravie

Nie je žiadnou novinkou, že tuk má zlé meno. Veď spôsobuje kardiovaskulárne ochorenia a môže pokryť vaše pekne vyrysované svaly na bruchu, na ktorých ste tak dlho makali v posilke. Avšak nie je riešením, že vylúčite tuk zo svojho jedálnička, len preto, aby ste zostali štíhlou. Môže to byť prekvapujúce, ale kľúčom k schudnutiu toho nechceného tuku je jedenie tukov. Ale tých zdravých.

Zdravý tuk je veľmi dôležitý pre vaše zdravie, nehovoriac o tom, že jemu vďačíme aj za peknú pleť a lesklé vlasy. Tuk napomáha bunkám, udržať si pružnú membránu a taktiež je veľmi dôležitý pre správnu hormonálnu funkciu, zahŕňajúc hormóny, ktoré pomáhajú pri trávení a zbavovaní sa nechcených tukov.  Tuk v strave poskytuje vitamíny A, D, E a K a pomáha nám ich absorbovať – bez tuku by sa nedostali do nášho krvného obehu a nemohli by vykonávať svoju prácu.

Foto: pixabay.com
Foto: pixabay.com

Tým, že máte isté percento tuku na svojom tele je tiež dôležité. Tuk nevytvára len pekné krivky na dobre vyrysovanej postave, ale izoluje a chráni naše telo pred chladom a napomáha nám dosiahnuť ideálnu telesnú teplotu. Tuk tiež pohlcuje šok. „Tuk obklopujúci vaše kosti, orgány a nervy poskytuje odpruženie pre náhle zmeny spôsobené kontaktným športom alebo traumou, snažiac sa zabrániť rozsiahlemu poškodeniu,“ hovorí  vyštudovaný dietológ a osobný fitnes tréner Equinoxu Maria Pagano. „ Ale prvoradou úlohou tuku je poskytnúť nám energiu. Keď nemáte prístup ku glukóze z karbohydrátov, vaše telo využije tuk ako palivo.“

Isteže, nehovorím o tom, aby ste si natierali na hrianku hrubú vrstvu masla. Všetky tuky by mali byť konzumované s mierou.  Trochu masla – saturovaného (nasýteného) tuku je fajn, ak ste si istý, že je bez pridaných antibiotík, z kráv, ktoré sa pasú na tráve.  „ Štúdie dokázali, že zahrnutím malého množstva saturovaných tukov môže znížiť množstvo lipoproteínu, ktorý sa spája so srdcovými ochoreniami. „ hovorí Pagano. Kokosový olej, ďalší zo saturovaných tukov, obsahuje kyselinu laurovú, ktorá dokázala, že zvyšuje váš HDL (dobrý) cholesterol. A ďalší dôvod na používanie kokosového oleja je ten, že obsahuje reťazec triglyceridov, takže je metabolizovaný pečeňou rýchlejšie a preto je menšia šanca, že sa uloží v našom tele ako tuk.

Jedením mäsa a mliečnych výrobkov naše telo dostane ďalšiu dávku saturovaných tukov, ale väčšina prijatých tukov, ktoré prijmete, by mali byť monosaturované tuky, ktoré znižujú LDL (zlý) cholesterol a polysaturované tuky ako sú OMEGA 3 mastné kyseliny, ktoré zvyšujú váš imunitný systém a minimalizujú zápaly (zahrňujúcu bolesť svalov, po cvičení). Môžete ich nájsť najmô v olivách a olivovom oleji, v avokáde a mandliach a potom v orechoch, vajíčkach, rybách ako sú sardinky a losos.

Foto: pixabay.com
Foto: pixabay.com

Slnečnicový a bodliakový (svetlicový)  olej sú bohaté na dôležité OMEGA 6 mastné kyseliny, ktoré sú ďalšími polysaturovanými tukmi, ale Pagano doporučuje aby sme sa držali pomeru príjmu omega 6 a omega 3 mastných kyselín 1:1. „Väčšina ľudí konzumuje nadbytočne veľa omega 6 mastných kyselín, často v upravenej forme ako v skladovateľnom kukuričnom či  repkovom oleji, ktoré sú vysoko spracované.“ Držte sa ďalej od takýchto tukov- skrývajú sa v balených jedlách, ako sú rôzne tyčinky, ktoré by ste aj tak nemali jesť. Nie sú zdravé.

Zamerajte sa na zahrnutie zdravých tukov do vašich každodenných jedál. Niektoré oleje chutia po tráve, iné po orieškoch, tak sa zahrajte na šéfkuchára a experimentuje s chuťami v kuchyni. Ugrilujte si nejakú rybu, polejte si zeleninu orieškovým olejom, urobte si šalát s konopným olejom a pridajte tam podrvené semienka a dajte si dyňové semienka, ak budete mať chuť na niečo pod zub. Ďalšia super výhoda tuku je, že tuk spôsobí pocit nasýtenia, vďaka ktorému sa budete cítiť spokojná aj po psychickej aj fyzickej stránke. Keďže nášmu organizmu trvá dlhšie kým spracuje tuk, zostanete dlhšie zasýtená a nakoniec aj možno zjete menej ako ste chceli.

Komentáre

Top

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Informácie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close